בואו נתחיל במקש הכי חשוב כשרוצים ליצור סימבול Symbol בפלאש: F8. או בנתיב היותר ארוך שלו Modify > Convert to Symbol.

כלומר כל פעם כשנרצה ליצור סימבול בפלאש נבחר את האלמנט או האלמנטים שלנו ונקיש F8 ומיד התיבה הזו תיפתח:

עכשיו נוכל לתת שם לסמל החדש שיצרנו וכמובן לבחור את הסוג שלו מבין הבאים: Movie Clip, Graphic או Button.

Movie Clip

נתחיל עם Movie Clip

נבחר באופציה זו כאשר בעצם נרצה לעשות משהו אח"כ עם הסמל כמו למשל אפקטים כמו שקיפות, צל, טשטוש וכו'... וכמובן תנועה. היחוד של סמל מסוג זה הוא שניתן לשלב בו כתיבת קוד שתשפיע עליו, כלומר שימוש ב ActionScript של פלאש. אבל על זה נחפור בפעם אחרת. רק תזכרו את זה.

הנה תראו איך אני יוצר תנועה לכוכב שיצרנו וגם משלב בו אפקט, שוב הדרך כרגע לא מעניינת, כל מה שאנחנו רוצים לדעת הוא מה ההבדל בין כל סימבול.

Graphic

נעבור עכשיו ל Graphic שנקרא גם Graphic Symbol לעיתים.

אז גם באופציה של גרפיק נוכל לעשות את אותם דברים כמו אפקטים של טשטוש וצל, סיבוב ותנועה אך לא נוכל לעשות או בעצם לשלב ActionScript כדי לשלוט בסמל שכזה.

טוב אז בטח אתם אומרים "אז נבחר רק מוביקליפ הכי פשוט לא?" אז זהו שלא, כאן בא היתרון הגדול של גרפיק על מוביקליפ, נוכל בעצם לראות אנימציות שנמצאות בתוך הגרפיק כבר כשאנחנו נמצאים בבמה הראשית של הפלאש וזאת להבדיל ממוביקליפ שהסרטון מתנגן בפועל כשנריץ את הפלאש אך לעולם לא נוכל לראות את האנימציה הפנימית שלו כבר על הבמה בשלב העריכה.

זה קריטי מאוד לנו כאשר אנחנו רוצים לדעת מתי בעצם מסתיימת לנו האנימציה או מתי מגיעים לשלב כזה או אחר באנימציה של האובייקט שלנו.

שימו לב להבדלים כאשר בצד ימין יש לי Movie Clip ובצד שמאל Graphic והאנימציה נמצאת בתוך הסמלים עצמם ואני רק זז על ציר הזמן Timeline של הפלאש מבלי להפעיל אותו בכלל

שימו לב לפרטים החשובים, במוביקליפ מספיק פריים אחד שיופיע על הבמה כדי לנגן את כל האנימציה שיש בתוך המוביקליפ.

לעומת זאת בגרפיק חייבים להיות מספר פריימים זהים לאלה שנמצאים בתוך האנימציה הפנימית של הגרפיק.

הנה טבלה מסכמת להבדלים, ליתרונות ולחסרונות:

סוג אפקטים, תנועה, אנימציה וכו'... ActionScript מתנגן על הבמה? כמות פריימים על הבמה
Movie Clip 1
Graphic כאורך האנימציה הפנימית שלו

ושימו לב בחלונית המאפיינים של גרפיק יש לנו עוד מספר אפשרויות מעניינות תחת הקטגוריה Looping:

נוכל לבחור שהאנימציה תתנגן בלופ אינסופי Loop ולהחליט באיזה פריים תתחיל להתנגן האנימציה

נוכל לבחור שהאנימציה תתנגן פעם אחת Play Once ושוב לבחור מאיזה פריים זה יתחיל להתנגן.

ואפשרות לבחור פריים בודד Single Frame שבו נרצה לעצור או להפסיק את האנימציה.


Button

עכשיו אחרי שהבנו אפשר לעבור סוף סוף לאחרון שהוא סימבול כפתור בעצם Button.

יש לנו אפשרות בפלאש ליצור סימבול מסוג כפתור שגם עליו נוכל לבצע אפקטים, תנועה ואפילו להחיל עליו קוד בעזרת ActionScript

אז מה ההבדל בינו לבין Movie Clip? לשם הדוגמה וההסבר תרשו לי קודם כל ליצור Movie Clip מהגרפיקה הפשוטה שהכנתי כאן ואת המוביקליפ הזה נכניס לתוך סימבול מסוג כפתור, תיכף תבינו מדוע:

פשוט נלחץ פעמיים על הכפתור שיצרנו וניכנס לתוכו כדי לראות את הפריימים שלו, הפעם במקום פריימים נקבל 4 מצבים שבהם הכפתור בעצם נראה כשמבצעים עליו פעולות שונות עם העכבר:

מצב UP – כאשר הכפתור במצב סטטי לפני לחיצה או מעבר עכבר.

מצב OVER – כאשר עוברים עם העכבר על הכפתור אך עדיין לא לוחצים.

מצב DOWN – כאשר לוחצים על הכפתור.

מצב HIT – זהו האזור "החם" של הכפתור כלומר איפה יהיה השטח הלחיץ של הכפתור, במקרה שלנו נרצה שכל הכפתור יהיה לחיץ.

מה שעשיתי כאן הוא הוספה לכל מצב פריים עם שינוי קל, כדי שנבחין בהבדל כשמתבצעת פעולה כלשהי על הכפתור, אם נעבור עליו הוא יהיה מעט שקוף וכאשר נלחץ הוא יקטן מעט ויהיה צל בפינה השמאלית העליונה. וזאת הסיבה שבגללה יצרתי קודם מוביקליפ, כדי שאוכל להחיל עליו אפקטים ושינוי גודל כמו שעשיתי כאן.

עכשיו נפעיל את קובץ הפלאש בעזרת CTRL+ENTER ונראה שהכל עובד כמו שרצינו.

תוכלו להוריד את קבצי הפלאש שהסברתי עליהם מכאן.

זה הכל הכרנו את כל 3 סוגי הסימבולים שיש בפלאש, מקווה שאהבתם, מוזמנים לשתף!